Néhány éve Svédországban jártamban, egy ingatlanközvetítő kirakata mellet vezetett utam, s jó szokásomhoz híven megnéztem egynéhány hirdetését, hogy látleletet vegyek Uppsala lakáskínálatáról. Ama híres „bezzegország” kevéssé népszerű tulajdonsága - turisták körében legalábbis – annak meglehetős drágasága, így kaján kárörömmel szívemben már vizionáltam is a kigúvadó szemgolyók tömkelegét, ahogy a nem túl izmos magyar fizetéshez szokott emberek sokkolódnak a svéd áraktól. Lényegében igazam is lett. Valakinek kigúvadt a szeme. Történetesen az enyém. Természetesen nem állítom, hogy a svéd ingatlanárak ugyanazon a szinten állnak, mint a magyarországiak, de mindenképp figyelemreméltó, hogy nincsenek nagyságrendbeli különbségek, óceán helyett csak egy megtermettebb bányató választja el a kettőt egymástól. (Utóbbi meg körüljárható ugye.) A lakhatási válság Magyarországon riasztó méreteket ölt, melynek pöffeszkedő jelképe a lakópark.
Sokak bizonyára a lakótelep újbeszél jelölésmódját vélik felfedezni a lakópark szóösszetételben, amiben nem is téved nagyot a kedves olvasó, mindösszesen egy kerítés választja el a kettőt egymástól. Viszont az igen lényeges eltérést jelent. Míg a lakótelepek lakhatási problémák megoldására rendeltettek – így például iskolák, orvosi rendelők, boltok, játszóterek s egyéb szolgáltatások is részüket képezték, önálló városrészt alkotva -, addig a lakóparkok színtisztán a profit érdekében épülnek, ami talán predesztinálja is későbbi sorsukat. (Szótári meghatározásuk szerint előbbi azonos stílusban, azonos helyen konstruált épületek összessége; utóbbi kerítéssel/fallal körülvett, ellenőrzött bejárattal rendelkező lakóközösség. A fogalmak tisztázásával immár remélhetőleg senki sem fogja „lelakóparkozni” a lakótelepeket, és verza.)
Nyilvánvalóan több komponensű e gazdasági anomália, így például a főbérlő, a lakatlanul kongó komplett társasházak, mamahotelben tengődő remények nélküli fiatalok is jó esélyekkel indulnak e mérsékelten megtisztelő címért, mégis az építészet farzsebéből előrántott – csakis miután a lelkes tervező elbuszozott Újpalotáról Angyalföldre –, ízlésesnek csak igen erős eufemizmussal élve nevezhető „építőanyagtemetők” méltók a feladatra. Egyesítenek mindent, ami oda vezetett, hogy ma már a lakások zöme egymilliós négyzetméterárral kezdődik, de akár a „G*ci drága albérletek – avagy a legpofátlanabb ingatlanhirdetések” Facebook oldal létrejötte is idehozható példának. (Aki meg elkezdi nekem a kommentszekcióban ecsetelni, hogy vidéken lehet olcsón házat venni, kinyomtatom, lenyomozom az illető IP címét, majd egy varázslatos éjszakán hirtelen azon kapja magát, hogy Habanero szósszal meglocsolva falatozza. Az, hogy Lucernalápócon – fiktív falunév, ne keress rá – lehet pármillióért is házat venni, nem cáfolja a lakhatási válságot, mert ahol ennyire olcsó az ingatlan, ott közmunka a legfényesebb karrierkilátás.)
Alapprobléma, hogy kishazánk szerencsétlen történelmi alakulása miatt szinte kivétel nélkül mindenki ingatlanba fekteti a vagyonát. Nem hibáztatom őket, hisz ha valaki úgy szocializálódik, hogy néhány évtizedenként megjelenik egy új rezsim/kitör a háború/forradalom alakul/Kósa Lajos megszólal, és ennek folyományaként minden ingóságot elvisz az új hatalom, biztosabb befektetés az ingatlan. Annak is csökkenhet az értéke, igaz, de jelentősen nagyot csak akkor zuhanhat, ha például kigyullad. Vasban és betonban érdemes tárolni a pénzünket. Ez olyannyira jellemző, hogy a szocializmusban sokan elváltak, hogy egy család egynél több ingatlannal rendelkezhessen.
E bizarr ingatlanfétishez az ötvenes-hatvanas évekre jellemző lakáshiány is hozzájárul, amit végül a panellakótelepek építése küszöböltetett ki.
Amikor a kivonuló szovjet katonákkal egyetemben a kommunizmus is visszavonult keleti szülőhelyére, nyugatról azonnal megérkezett a demokrácia, szabadság s piacgazdaság délibábos fantazmája. Kecsegtető szirénénekének a magyar társadalom meg nem tudott ellenállni, így csakhamar szirtnek ütközött. Szabályozó tényezők hiányában szocialista alapra húzták fel az attól gyökeresen eltérő kapitalista felépítményt, ami az elit egy szűk csoportján kívül senkinek sem kedvezett. A két gazdasági formula kényszeredett egybeolvasztása egymás negatív tulajdonságait pedig csak erősítette. A dekadens nyugat kulturális expanziója nem csak a Coca-colát, Halloweent, hanem a lakóparkokat is elhozta nekünk, az elit számára körbekerített élettér képében.
Az első lakóparkok még a kilencvenes években épültek, azóta is terjednek, mint penész a hűtőben felejtett fejes káposztán. A korra jellemző építészeti stílus eleve kizárta az ízléses végeredményt, de kevés kivételtől eltekintve azóta sem az elitizmus eme madárfészkei szöknek az ember eszébe, ha az építészet remekeit kívánja felsorolni.
Lenyűgöző az a kreatív fantáziálatlanság, amivel ezeket az objektumokat gyártják. Egyet láttál, láttad az összest; ember legyen a talpán aki különbséget bír tenni a kor-szerű, modernitást hajszoló formák és sziluettek között.
Látványterveken kétség kívül attraktívak – sőt, igazából csak ott mutatnak jól, de némelyik még ezen feladatában is elvérzik – aztán elkezdődik az építkezés, paravánok mögé bábozódva formát ölt a koncepció, hogy aztán kicsomagolva szembesüljünk vele, hogy a mazsolás kalácsból kispórolták a mazsolát. Ami papíron egy minden igényt kielégítő, impozáns komplexum, az valójában egy silány alapanyagokból összehordott iparos munka. Akkor vajon miért ekkora sikk lakóparkban lakni, hogy minden sarkon újabb és újabb táblán kínálják a luxus életérzés eme kisstílű verzióját?
Erre szolgáljon tanulságul a következő történet: a Grey-goose vodka kilencvenes évek közepén történt megjelenésekor nem tulajdonosa elgondolásának megfelelően volt kelendő, így ügyes marketingfogások, magasabb üveg tervezésének – mely megakadályozta, hogy alsóbb polcokon tárolják a bárokban -, valamint ára megháromszorozásának köszönhetően az újburzsuj hülyegyerekek közkedvelt itala lett. Alapvetően nem hibáztatom megalkotóját. Ráérzett a célközönség viselkedésmintáira, költési szokásaira, s tudását imígyen kihasználva tört az élre. Ugyanakkor a kevert akkor is kevert marad, ha elegáns üvegben szolgálják fel, négyezer forintos cédulával az oldalán.
A lakóparkok esetében is drágaságuk, és a körülöttük keltett hullámverés jelenti presztízsük egyetlen markerét.
Formatervezés ide, modern technika oda, a minimalizmus nem egyenlő az ürességgel. Egy fehér fal, néhány bőrrel bevont ülőgarnitúra, plafonról csüngő lámpák játékos kompozíciója, növények imitt-amott, fa és zománcolt fémfelületek, s voilá, maga a klisés elegancia. Az építőipar fast-fashion produktumai pénzesebb ügyfelek számára. Tartósságuk is ahhoz fogható.
Ha a kedves olvasó figyelmesen követte írásom tartalmát, könnyen hiheti, hogy bugyborékoló megvetéssel viseltetek a lakópark műfaja iránt. Bizonyára sokak feltételezik, hogy csak savanyú a szőlő, s fanyalgással vezetem le ebbéli frusztrációmat. Nem kenyerem az álszentség, így részint igazat adok nekik, ám nem fogtam volna e bejegyzés megírásába, ha az utóbbi évem tekintélyes hányadát nem a napfényes Ferencvárosban töltöm, szálláshelyem pedig nem egy lakóparkban lett volna. Azóta úgy érzem, bocsánatot kell kérnem a világ összes panelházától. Ugyan mindenhol épülnek új lakóparkok, de a kilencedik kerületben utcánként húznak fel egyet, néhol kettőt. A harminc éve rehabilitációs-övezetként számon tartott városrésznek megvan a maga sajátos hangulata, de a rossz közbiztonság, kosz, s elhanyagolt épületeinek tömkelege – melyekre elég csak ránézni, és leesik a vakolat – eleve nem tesznek túl jót a reputációjának. És ezt mintha csak még jobban hangsúlyozná a sok újépítésű nagyberuházás, melyek tíz-tizenöt év múlva ugyanolyan rozoga állapotban lesznek, mint 60 éves „kollégáik”.
Kezdetben a középosztály kedvelt célpontjai voltak, viszonylag megfizethetők, szerkezeti és ízlésbeli hiányosságaik ellenére ideálisak családalapításra; zártságuknak köszönhetően meg a közbiztonság is jobbnak volt mondható bennük. Az infláció, építőanyag-drágulás, valamint a 2008-as válságot követő gazdasági fellendülés erős konjunktúrát hozott az építőiparnak, ami egyre feljebb tornázta az árakat, így eljutottunk napjainkig, amikor már a felső-középosztály, újburzsoázia váltja fel az alsóbb rétegeket.
Az a nyomasztó aura, melyet eme műremeknek közel sem nevezhető szerkezetek árasztanak magukból, akkut szorongást eredményez, és bármelyik disztópikus film díszletének tökéletesen megfelelne. Személyes kedvencem az óceánjáróra hajazó hófehér komplexum a város szélén, ami már a látványterveken is csak ellenpéldaként szerepelhetne építészeti kurzusokon a BME-n. Másik szintén érdekes atmoszférájú blokk az éppen mellette található antarktiszi kutatóállomás, de van még skandináv munkásszálló, világvégeváró szektaközpont s falanszter. Flóra, fauna maximum gizgazokban, esetleg kisállat-kereskedésben mutatkozik.
Maguk a lakások meg... Nem nyilatkozhatok az összes nevében, hisz igen nagy a szórás a lakóparkok porondján, de a silány alapanyagok és konstrukciós hibák oda vezetnek, hogy egy cirka 15 éve átadott épület falai repednek, csatornaszag tör fel a szagelszívóból(!), lehallatszik, amikor valaki két emelettele feljebb.. kezet mos. Praktikumot nélkülöző elrendezés, szűk terek, rossz szellőzés.
Nem kizárólag enteriőrjük, puszta elhelyezkedésük is elgondolkodtatja a földhözragadt lelkeket, hogy mire gondolt a költő kivitelező, amikor úgy döntött, egy HÉV-vonal közvetlen szomszédságában fekvő telek lesz a legalkalmasabb építkezésre, valamint a vevő, hogy miért ad ki 60-80 milliót egy olyan lakásra, mely mellett szabályos időközönként elsüvít egy szerelvény. Ugyancsak érdekes a csupasz pusztaság közepére biggyeszteni egy lakótömböt, mindenfajta közlekedési összeköttetés hiányában, vagy akár egy ipartelep közelébe. Személyes kedvencem mégis a kültelki „parasztvárosok” jellegtelen tömegébe lakóparkot helyezni. Ennek pikírt példája az egyébiránt érdekes tervezésű szegedi „Cédrusliget”. Vagy az én készülékemben van a hiba, amiért úgy gondolom, hogy túlzás ennyi pénzt elkérni ily mértékben előnytelen elhelyezésű ingatlanokért? Lakóparki olvasóim cáfoljanak meg kommentben!
Tíz éve panelházban lakni lesajnált dolog volt, a „panelproli” terminus közkeletű jelölője volt a nagyrészt munkásosztály alkotta lakóközösségre utalva. Kétség nem fér hozzá, panelban ma sem az elit lakik, de azok az idők már a rendszerváltozás reményteljes álomképébe vesztek, amikor még mindenki elhitte, hogy itt fényes jövő vár reánk. A köd csakhamar eloszlott, és egy romokban heverő gazdaság terhével léptünk az új évezredbe. Mindvégig ott lappangott a lakhatási válság réme, ilyen obszcén mértékű drágulás azonban csak a 2010-es évek konjunktúrájában történhetett meg. Nyilvánvaló gazdasági érdekek fűződnek az ingatlanok magas áron tartásához, hisz a képzetlen munkaerőt gyárak híján csak az építőipar képes felszívni. Ehhez jön még az építőanyag-drágulás, munkaerőhiány (mármint képzett szakemberek részéről), az ingatlanosok kapzsisága – tudok olyan esetről, amikor egy társbérletben az egyik szobát kétszeres áron kínálták, mint a másik kettőt -, a sem a bérbeadó, sem bérlő érdekeit nem védő törvények, az alacsony fizetések, a bürokrácia kusza fonalai, valamint a tény, hogy az ingatlant vagyontárgyként, s nem használati eszköznek tekintik. A CSOK és hasonszőrű társai meg csak fokozzák ezt a folyamatot. A társadalmi mobilitás mindeközben megrekedt, pangó vizéből nehéz kievickélni, amibe egyre többen fulladnak bele.
A lakópark pedig visszatükrözi e gazdasági jelenséget, a szerencsésebb felső rétegek játszóterévé válva. Mi sem bizonyítja ezt jobban, hogy egy jómódú feleségek életét bemutató reality egy szereplője is egy ilyen lakóközösség tagja volt. (Értem én, hogy van medence, meg porta, de azért ne állítsák már be a luxus netovábbjárnak a nyugat-európai átlagpolgár életszínvonalát.) Vajon eljön-e majd az idő, hogy megjelenjenek a „lakóparkarisztokraták”? A jelenleg tapasztalható tendenciákat elnézve van rá esély. Míg ez el nem jön, addig is kikönyökölhetünk lakóparki lakásunk teraszára egy csésze kávéval, s az alant elterülő szocreál lakótelepre nézve elmerenghetünk két hörpintés között, hogy nekünk mennyivel jobban bejött az élet.
Mindössze egy kerítésnyivel.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
eßemfaßom meg áll 2021.12.19. 16:06:32
Kedélyes Paraszt 2021.12.19. 16:15:46
bontottcsirke 2021.12.19. 16:24:06
Ha te felveszel hitelt 25 évre, akkor nagyon okos lehetsz, ha tudod mi fog történni ennyi idő múlva. Mert 2007-ben még nem látták sokan mi lesz 2008-ban.
bontottcsirke 2021.12.19. 17:09:28
Zoli049 2021.12.19. 17:16:21
Rátrafáltál, nyomógombos telefonom van, ami korlátan díjcsomaggal van, mint flotta, mert utálok érte fizetni, csak pofázni szeretek. App? Nem, nem kell, majd otthon elintézem. Nem volt még szükségem rá. A munkáimat előre személyesen megnézem bejárom és nem utólag baszakszom, hogy mi kellett volna? Parkolás meg fut sms-el, gondolom még fog is. Nem, nincs szükséges felesleges szolgáltatásokra. Képzeld azt el, hogy a kaját is még az üzletben veszem meg. :-)
Zoli049 2021.12.19. 17:21:02
A jogi blah-blah...
A kivitelező felel, mert ő végzi el a munkát, ami kisebb beruházásoknál általában el van baszva, írhatnék példákat, azér van minden második barommal nézeteltérésem, mert szar a villamossági terve. Mégpedig azért, mert felületes. Pár lakásos társasházaknál sokszor a streetwiev-ról nézi meg a köcsög, hogy hol az oszlop. :-)))
Kedélyes Paraszt 2021.12.19. 17:30:14
Kedélyes Paraszt 2021.12.19. 17:34:34
Buchhalter 2021.12.19. 18:25:14
Zoli049 2021.12.19. 18:41:51
Persze e-építési napló, azonnal!
Takács Miklós 2021.12.19. 19:42:48
1. nem vezették be az euro-t 2007-ben, így már nem volt ok erősen tartani a forintot, ezért beállt a valós forint/euro árfolyam, a CHF pedig az euro-val együtt mozgott,
2. a 2008-as válság miatt munkahelyek szűntek meg.
Ha bebukod a hitelt, akkor elúszik az ingatlanod, de mehetsz albérletbe. De mennyi az esélye, hogy bebukod a hitelt, ha valóban csak annyit veszel fel amennyi szükséges, és pontosan fizeted? A nagy számok törvénye szerint akkor is jobban jársz, ha ugyanazt a pénzt a saját lakásod hitelére fizeted, mintha bérleti díjként.
Takács Miklós 2021.12.19. 19:52:27
"A kihalt falvakban meg terepjáró és vadászpuska a helyi apacsok ellen."2021.12.19. 11:51:04
Ez kuruc .info színvonal.
Nem azt írtam, hogy elszömölösödik, hanem azt, hogy elszlömösödik.
Elszlömösödés:A szlömösödés kifejezés egyes városrészek állapotának leromlását, gettósodását, nyomornegyedek kialakulását jelenti.
Például ha egy területet elhanyagolnak, a házak állapota leromlik, és emiatt egy idő után csak szegény, hátrányos helyzetű családok költöznek oda, akkor ezt a folyamatot szlömösödésnek nevezzük.
A kifejezés az angol slum (=nyomornegyed) szóból ered.
Takács Miklós 2021.12.19. 19:54:25
apro_marosan_petergabor 2021.12.19. 21:35:36
- Főbérlő: Ilyen nincsen. Tulajdonos( lakás) van, a tulajdonos senkitől sem bérel, hanem bérbeadja a lakását (ait) a bérlőnek (nem albérlőnek). A két kizárt fogalom a kommunizmusban keletkezet (a társbérlettel, s tárbérlővel) együtt, s ezeket a Szovjetunióból importáltuk... 30 éve lejártak
- Lakhatási válság Magyarországon
Ez sincs. Magyarországon az emberek 95%-a saját lakásban lakik ez sokkal magasabb a legtöbb nyugati államnál, az USA-t is beleértve. A többiek bérelnek.
Hogy ez miért van így: röviden, az állam a komunizmusban elvette rengeteg ember magántulajdonát (lakását, házát) majd a rendszerváltás után a piaci ár töredékéért, részletre (10-15%) ért eladta a bérlőknek (más tulajdponát) kártalanítás nélkül...
(Képzelje ezt el mindenki ma, ha a lakását elvenné az állam, s azt mondaná neki, jó, mostantól fizethetsz alacsony lakbért a saját lakásodért. Lenne némi felháborodás...
vagy másnak adná a lakását. Pl. Gyurcsány Ferenc (lopott) villájába beköltöztetnének pár hajléktalant...:)
A képet árnyalja, hogy volt sok szövetkezeti, meg önerőből épült társasház, ház ezekre nem vonatkoznak az elmondottak.
- Ma igen sok támogatással vehet, építhet valaki lakást, SAJÁTOT ha vállal gyereket, gyerekekeket - önerős, vissza és vissza nem térítendő támogatással. Ha szorgalmas vagy, dolgozol neked is lehet.
Nyugaton ez nem így van.
Tehát NINCSEN lakhatási válság.
Bérlakás van bőven, piaci árakon (bérleti díjon), mely a nyugati árak töredéke (igaz a fizetések is kisebbek) - de van BŐVEN.
- A lakások relatíve olcsók (ezért csalpnak rá le a külföldi vevők).
- A lakás árak nem mesterségesen magasak, ez a piaci helyzet - ezek PIACI árak
- Mivel a lakótelkek száma korlátozott, a belváros akkora Bp-en (meg minden frekventált helyen pesten és vidéken), amekkora, ott túlkereslet van, magasabbak az árak, sok a pénzes vevő, erős a kereslet
- Panelprolik -
Ma már nincsen munkásosztály... Másrészt proli nem attól valaki, hogy hol lakik, hanem attól, hogy hogyan viselkedik, mennyire ad magára, tudására, intelligenciájára, tájékozottságára, modorára
- Van panelben élő professzor, dr. és alkalmazott ismerősöm is, sok, nem úgy viselkednek, mintha prolik (lumpen prolik) lennének... Ez egy média kreálmány.
Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2021.12.20. 00:05:10
Home Office: én nem dolgoztam benne soha, nem is fogok, mert az én munkámat nem lehet kiszervezni. A tapasztalatom az, hogy a dolgozó emberek hajlamosak eltunyulni, ha nincsenek normák, feladatok és határidők. Sokan egész nap el tudnak sétálgatni meg kávézni, pedig főnök (projektvezető) van. Ezért hihetetlen számomra a home office hallatlan sikere. Vagy az a megoldás, hogy az irodisták sokkal motiváltabbak és becsületesebbek, mint a kétkezi dolgozók?
A lakhatási válságról azt gondolom, hogy azért van, mert a fontos helyeken kevés a lakás és ez felhúzza az árakat. Lakás biztos van elég, de azok rossz helyen vagy rossz állapotban. Az állami bérlakásprogram, még ha piaci áron is menne, azért lenne előnyös, mert ott épülne, ahol hiány van, nem pedig ott, ahol felesleg. Még ha a külföldiek meg is veszik, akkor sincs baj, mert ők is bérbe fogják adni előbb utóbb. Ha pedig elérjük a túlkínálatot, az árak esni fognak.
Hitelt úgy szabad felvenni, hogy van mellette önerő. Amíg nincs meg, marad az albérlet, társbérlet vagy a mamahotel. Ez van, még mindig jobb, mint egy életre eladósodni. Iskola után, 2-3 év alatt össze lehet kuporgatni egy beugrót egy olcsóbb házra, onnan aztán lehet majd apránként tovább lépni.
élhetetlen 2021.12.20. 02:02:02
élhetetlen 2021.12.20. 02:33:10
élhetetlen 2021.12.20. 02:53:40
élhetetlen 2021.12.20. 03:07:04
élhetetlen 2021.12.20. 03:15:14
gigabursch 2021.12.20. 05:33:12
Amúgy ha az ember belemegy mélyen Zalában, Somogyban, Nógrádba, stb. Talál olcsón házat. De nem a neten. Ahhoz el kell oda menni és végig kell járni a falvakat.
Csak gàt vannak olyan gondok, hogy egyes közművek hiányoznak vagy épp sok a cigó.
gigabursch 2021.12.20. 05:37:23
Kicsit zárlatos lehetsz...
Nem is kicsit...
A lakóparkok problémáját pontosan és jól írta le a cikk. Az meg kormányzat független.
Örömhernyó 2021.12.20. 05:58:31
Fűtés? Azt építsd ki magad.
Elektromos hálózat az 60 évvel ezelőtti igényekhez méretezett. Ha telekárban adnák ezeket az ingatlanokat, akkor is a bontás költségr miatt nem annyira éri meg ezekkel bajlódni.
Örömhernyó 2021.12.20. 06:19:36
eßemfaßom meg áll 2021.12.20. 07:18:22
Nancsibacsi 2021.12.20. 08:07:07
Nagyvárosokban eleve nincs is igazi családi ház. Az számomra nem családi ház, ahol a kert akkora, hogy nem fér el benne mondjuk egy fa. Bp-n azon a területen ahol még a lokáció jó, a családi házas területen 50% a telek beépíthetőség. Értsd: minden családi ház emeletes - mert így 80nm alapterületből ki tudnak hozni ugyanannyit, mint ami egy 130 nm-es földszintes volna -, a telek méret meg a ház alapterületének duplája. Ami annyi, hogy a házon körben annyi hely el van hagyva a kerítéstől, ami kötelező. Ahhoz hogy ettől "családibb" házat tudj venni már külső kerületekbe kell menned, ahonnan rázós úton Buszozhat a gyerek 40 perceket egy normális gimnáziumig este-reggel.
Nancsibacsi 2021.12.20. 08:14:51
Nálatok vezet a gyerek is? Vagy lopja a szülei idejét azzal, hogy folyamatos sofőrködésre kényszeríti mondjuk még 14 évesen is?
Amúgy panel van 4 szobás is - igaz ritka -, de másfél-két szobás eleve kevesebb van mint 3 szobás. Ami meg teljesen jó MUNKANAPOKON - figyelembe véve egy gyerek napirendjét. Panelből elindul 7:40-kor, hogy 7:50-re beérjen a suliba gyalog - ugyanez zsebkendő telkes családi háztól autóval 7:20, mert 7-től állnak a Budapestre bevezető utak. Ha meg igazi családi házról beszélünk - 5-600 nm+ telek -, akkor meg 7 óra előtt el kell indulnia. Hazafelé ha nem autóval megy, mert mondjuk nem akkor végez mint a szülei akkor 40 percet biztosan buszozni fog, mert a családi házas környezetben a buszok úgy mennek mint a részeg kígyó. Ezért végez 3-kor, és 3:10 helyett hazaér 3:40-re. 1 órát veszít minden nap: ezt ha a tanulásból csípi le - honnan máshonnan -, akkor 1-1.5 jegynyi átlagnak felel meg.
Nyilván egy panelbe leginkább aludni jár az ember - de a munkanapokra egyszerűen nincs jobb. Hétvégén meg jellemzően eljárnak a népek - van aki nyaralóba, vagy csak simán 1 napos/hétvégi programokra. Az tény hogy itt az udvaron nincs hinta meg homokozó, de gyakorlatilag minden 2. ház mellett van játszótér, így - mivel sok van -, abszolúte nem is zsúfolt. Később meg már 1001 egyéb program van, mert hát ugyebár az a fránya lokáció - az jó...
Nancsibacsi 2021.12.20. 08:16:26
Tessék, csak egyet mutass - árcímkével. Linkelj be egy ilyen hirdetést. Eleve kezdjük ott, hogy "2 menő vidéki egyetem 20 perc villamossal" :-D
Nancsibacsi 2021.12.20. 08:24:47
A bérlakás program egy populista bullshit, mert miért viselne el az állam vagy az önkormányzat VESZTESÉGET azért, hogy a lusta, életképtelen sz.rok olcsón élhessenek kiváló körülmények között? Vissza a szocializmusba? Vegyük el a gazdagoktól a pénzt, és adjuk oda a szegényeknek? Hát egy nagy büdös lóf.szt. A piacon van elég bérlakás, fizessék meg azt. Vagy tanuljanak többet, dolgozzanak többet, esetleg menjenek ki Angliába, és essenek ott pofára, és jöjjenek rá arra, amit én is mondok: HA NEM DOLGOZOL KEMÉNYEN, NEM LESZ LAKÁSOD!
Andy73 2021.12.20. 09:03:31
midnight coder 2021.12.20. 09:19:12
Szerintem az én okosságaim pont annyira kéretlenek mint a tiéid. És nem hiszem hogy szeretnél a vietnami átlagfizuért dolgozni. Bár tény hogy az elmúlt években sokat emelkedett, ma már nem 30 ezer forintnak megfelelõ ottani fabatka hanem vagy 130 körül van.
Andy73 2021.12.20. 09:19:53
bontottcsirke 2021.12.20. 09:22:43
Egy jó mondatod volt, amit én is mondtam az utólós pár milla lehet hitel . Jellemzően 4-5. Ha nagyon életcsászár vagy esetleg 8. A többi felejtős
bontottcsirke 2021.12.20. 09:31:30
Ez több országban is jól működik és semmi köze a kommunizmushoz.
Nancsibacsi 2021.12.20. 09:51:38
Igen, de általában nagyon rossz a helykihasználás. Van csomó helység ami panelben nincs: pincelejáró, padlásfeljáró, gépészet (kazán, stb) - ezeket egy panelben nem kell elhelyezni.
"ez is fontos egy családnál, főleg, ha több gyerek van"
1.4 gyerek van átlagban - szóval induljunk ki a realitásokból, ne az elhanyagolandó kisebbségből (nagycsaládosok).
"Ha már van egy kényelmes terasz, már az is minőségi ugrás egy panel vagy egy társasházi erkélyhez képest"
Hát nem tudom egy gyerek mennyire értékelne egy kényelmes teraszt, vagy azt hogy 5 percen belül van 4 különböző játszótér. De amúgy mindezt milyen áron? +40 millióért vehetsz egy egy kényelmes teraszt, vagy vehetsz a Balatonon (vagy Velencén, Duna-kanyarban) egy nyaralót. És persze ettől még a lokáció fos lesz, mert 80 millióért már csak az M0 mellett kapsz valami pusztulatot, vagy Érd-en, ahol benzinkúton szoktak szamuráj karddal verekedni a szomszédok...
Nancsibacsi 2021.12.20. 09:58:24
Ő vállalati területen dolgozott, tehát őt aztán abszolúte nem érdekelte hogy a lakosságin ki mit ad el. TV vásárlásnál is csak az idióták kérdezik az eladót, hogy mit vegyenek - a normálisabbak egy független hozzáértőt - pl. tv szerelő - kérdeznek meg, hogy mi a jó és mi nem. Mi az elvárás az eladóval szemben? Mondja azt hogy olcsóbbat vegyél, meg ne vedd meg a szart? Nyilván ez hülység - ilyet egy eladó se csinál.
A lényeg az, hogy aki még a normálisabb volt, és megkérdezte, azok közül is 0 fő hallgatott rá. A józan észt felülírták a vágyak - az hogy többnek tudják magukat mutatni, mint amennyit valójában érnek. Innen kezdve én nem sajnálok egy devizahitelest sem, a saját ismeretségi körömből sem - azokat sem akik ebbe belerokkantak, azokat sem, akik csak borzasztó áldozatok és az ingatlanjuk elvesztése árán tudtak belőle kimászni. Mind hülye volt - megérdemelte amit kapott.
Nancsibacsi 2021.12.20. 09:59:34
Akkor költözz oda. Ja, hogy ahhoz kéne minimum nyelvet beszélni, meg ott dolgozni is kellene? Hát igen...
Andy73 2021.12.20. 10:05:05
2) Látom, hogy te csak a fővárosban és a vonzáskörzetében gondolkozol. Ez kb. 3 millió embert érint az országban, a többség nem ott él. Megyeszékhelyeken és más vidéki városokban sokkal kisebbek a távolságok, és az általad felvetett problémák többsége nem létezik.
3) Az 1,4-1,5-ös gyermekátlag úgy jön ki, hogy sok nőnek sajnos egy gyereke sincs. Kétgyerekes családnál pedig már nagyons szűkös tud lenni egy panel, ezért a többség el is vágyódik onnan. Az más kérdés, hogy ezt sokan sajnos nem engedhetik meg maguknak.
Andy73 2021.12.20. 10:24:38
@Nancsibacsi:
1) Nem akarlak meggyőzni. Ha te jobban szereted a panelt, lelked rajta. Én sosem vágytam lakótelepre, nem is éltem ott, csak (tégla építésű) társasházban és családi házban. Utóbbi nekünk minőségi ugrást jelentett, ahogy a legtöbb más embernek is. Én még nem hallottam olyanról, hogy házból panelbe vágyna valaki, csak az ellenkezőjét. Te vagy a kivétel, de a kivétel erősíti a szabályt.
2) Látom, hogy te csak a fővárosban és a vonzáskörzetében gondolkozol. Ez kb. 3 millió embert érint az országban, a többség nem ott él. Megyeszékhelyeken és más vidéki városokban sokkal kisebbek a távolságok, és az általad felvetett problémák többsége ott nem létezik.
3) Az 1,4-1,5-ös - tényleg alacsony - gyermekátlag úgy jön ki, hogy sok nőnek sajnos egy gyereke sincs. Kétgyerekes családnál pedig már nagyon szűkös tud lenni egy panel, ezért a többség el is vágyódik onnan. (Persze a túl sok szomszéd sem mindig örömteli, a múlt héten is volt valahol egy lakástűz, amelyik a szomszédoknak sem lehetett kellemes, pláne így az ünnepek előtt). Az más kérdés, hogy ezt sokan sajnos nem engedhetik meg maguknak.
kewcheg 2021.12.20. 10:25:22
Örömhernyó 2021.12.20. 11:19:52
Nancsibacsi 2021.12.20. 11:21:26
2. Ami melót én végzek azt komolyabban lehet Budapesten és Szegeden, és itt vége is a felsorolásnak - ha bárhol máshol csinálnám fele pénzt keresnék. Emiatt pl. számomra Győr vagy Miskolc vagy Pécs egyszerűen nem opció - családi ház ide vagy oda.
3. Két gyerek esetén egy 3 szobás lakás elég - de amúgy rengeteg család van 1 gyerekkel. 4 szobás panelok is léteznek - igaz ezek árban elég húzósak, de még mindig fényévekre vannak akár egy rossz lokációs új építésűtől, akár egy zsebkendő telkes családi háztól. Amikor a gyerek nagyobb, önállósodik, akkor meg sokkal jobban fog OLCSÓBBAN örülni egy saját 1.5 szobás lakásnak, mintha saját szobája lenne.
Nancsibacsi 2021.12.20. 11:27:27
Amúgy ha családom nem lenne, és nem volna az a fixa ideám - AMI SIMÁN LEHET HOGY HÜLYESÉG -, hogy a gyerekeimnek szeretnék minden lehetőséget megadni ahhoz, hogy könnyebben tudjanak érvényesülni az életben, mint amilyen könnyű az nekem volt, akkor simán azt csinálnám amit te. Balaton-parti település, matek-számtech tanár, negyede meló mint most, negyede pénzért, nulla stressz.
Nancsibacsi 2021.12.20. 11:29:47
Örömhernyó 2021.12.20. 11:45:48
Rengeteg falusi vesz ingatlant a gyerekének, amikor az egyetemre, főiskolára megy. Egyetem alatt szinte az összes csajomnak vettek a szülei lakást, aztán az egyik szobáját kiadták egy-két másik egyetemista lánynak.
Abban igazad van, hogy kis településen csak állami munkahelyen éri meg dolgozni, a fizetés közepes, de nincs hajtás, ki van adva a szabadság, nem csak papíron. Budapesten abból a pénzből nyomorognak állami alkalmazottak, amiből vidéken kényelmesen, ha nem is luxusban lehet élni.
Örömhernyó 2021.12.20. 12:05:58
Nancsibacsi 2021.12.20. 12:14:48
Andy73 2021.12.20. 12:15:53
kewcheg 2021.12.20. 12:25:16
kewcheg 2021.12.20. 12:49:39
BAZ egy nagyon szép, /természet/ része az országnak, ha nem lennének, vagy !megszűnnének! (de hogy?) azok az okok, amiket itt nem lehet leírni, állítom, hogy az ország három legértékesebb területében benne lenne, belátható időn belül.
Itt valóban van egy városokba beáramlás,- elsősorban megyeszékhely - ezzel egyidőben sajnos egy kisebb mértékű nyugati irányú elvándorlás, bár ez pl. szerintem Budapest irányába már megállt, mert egyszerűen nem éri meg.
Sajna néhány falu már tényleg "teleppé" degradálódott, gyakorlatilag az a funkciója, hogy segítsen valahogy "elvegetálni" a "lakósságának".
Templom, néprajz, kultúra, hagyomány már rég nincs, már gyakran kocsma sincs.
A területet feudumok uralják, a földbirtokos jó esetben a környéken lakik valami elszeparált haciendán, de inkabb távolabb.
Kisparaszti gazdaságok már sehol, az udvarokon gyom, jó esetben gyep.
A Vas, Zala megyét éppen a fentebb írott okokból írtam, még valószínűleg tartják magukat egy darabig az ottani falvak, kisvárosok.Ha ilyen helyen lakik az ember, evidens, hogy ne kelljen naponta órákat ingáznia, inkabb a megspórolt időben tökéletesen stresszmentesen műveljen meg ne több, mint egy hektár földet egy valóban "kis"traktorral, és a bejelentett, biztonságos állami csekélyke illetményt azzal egészítse ki, állítom hogy jól megválasztott termeléssel egy hektáron még egy havi fizetést ki lehet hozni tökéletesen gebedés nélkül, na ez az, amit már sajna BAZ-ban nem lehet megcsinálni a kimondhatatlan okok miatt....Énszerintem az Ausztriába ingázást is eléggé át kell gondolni, pont a fentebb írott okok miatt, bár kétségtelen, hogy osztrák vállalkozónak más dolgozni, mint hazainak....
Örömhernyó 2021.12.20. 13:43:52
Mondok ismerőst: irodai dolgozó egy fejlesztési bankban, de 100+ kilométerre lakna, kezdőként itt lakást bérelni nem tudna. Valószínűleg az életben nem engedheti meg itt a lakásvásárlást. Majd esetleg nyugdíjas korában vidéken...
Van séf, van mindenféle munkás (nem lumpenproli), tanár stb. lakó.
Egyszerűen egy olyan nagyvárosban, ahol egy 40-50 éve épített 60m² körüli panel jellegű lakás ára 180millió forintnyi fabatka, nem lehet cégeket működtetni úgy, hogy a melós (értsd: kezdő mérnök, pénzügyes, programozó droid) 50 kilométerről araszol be reggelente a tömött autópályán, vagy a szardíniásdobozként megtöltött vonatokon. Egyszerűen a fejlődés gátja, hogy az alkalmas munkavállalók nem tudnak a munkahely közelében dolgozni. Építhettek volna egy újabb bevásárlóközpontot oda, de inkább bérlakásokat építettek.
Pénz meg van mindenre, amire kell, sőt, annyi pénz van Magyarországon, hogy stadionokat épít a kormány az adófizetők pénzéből meg kidobnak sok milliárd forint értékű vakcinákat. És bérlakást egyszer kell építeni, aztán 100 évig jön a pénz belőle. Nem kell fillérekért bérbeadni! Itt se fillérekért kapja a pályázat nyertese. Egyszobás 140ezer-150ezer forint. A piaci ár alatt van, de azért ez így se kis összeg.
Van amúgy olyan modell is, hogy egy régi ingatlant felajánl a tulajdonos egy alapítványnak, az pedig pályáztat, alacsony jövedelműek (nem segílykések, az itt nem nagyon van, hanem bejelentett munkahellyel rendelkezők) részére, akik a piaci ár alatti bérleti díjat fizetnek a tulajnak, ezt az állam egészíti ki a piaci árig a tulajdonosnak. Így mindenki jól jár és még bérlakást se kell építeni.
Mindkét konstrukciónál dolgozó, alapból bizonyos távolságra élő emberek pályázhatnak. Enélkül meghalna a nagyváros (itt tényleg nagy városról beszélek), így is tele az összes busz, vonat, metró reggel, este, minden napszakban az ingázók miatt.
Örömhernyó 2021.12.20. 13:52:00
3-4 millió forintnyi fabatkáról indul négyzetmétere, már ha lenne eladó lakás.
Állami ingatlan van valamennyi, fognak építeni bérlakásokat, majd valamikor. Addig a cégek szopnak.
Barbara Luna 2021.12.20. 13:58:10
Egyikőtök közelében nem laknék.
Ez a röfögés annyira, de annyira prolis.
Mondjuk vicces IS! MÉÉÉG!
kewcheg 2021.12.20. 14:05:42
Ha majd intézményesül a tanárhiány vagy az orvoshiány, akkor ez a lakhatási forma újból erőre kap, mert kénytelenek lesznek.....
Nancsibacsi 2021.12.20. 15:18:11
Nancsibacsi 2021.12.20. 15:21:32
Nancsibacsi 2021.12.20. 15:23:48
Én ugyanezt szoktam mondani, hogy akinek igazán fontos a melója, azt meg fogják fizetni. Az Aldi pénztáros - aki ugyebár árufeltöltő is - is volt olyan év hogy 50% béremelést kapott, mert egyszerűen nem volt elég ember. Ugyanez eljönne a tanaraknál is - ha elmennének dolgozni, sok pénzért. Persze ehhez az kell, hogy fel is vegyék őket a versenyszférába, meg az orvosoknak is ott kéne hagyni az állami rendelés, ahonnan átküldik a betegeket a magánra...
midnight coder 2021.12.20. 15:40:00
midnight coder 2021.12.20. 15:40:55
Ez is folyamatban van. Igazából küldeni sem nagyon kell, csak szembesíteni a várólistával.
Andy73 2021.12.20. 16:08:54
apro_marosan_petergabor 2021.12.20. 17:02:22
- Főbérlő: Ilyen nincsen. Tulajdonos(lakás) van, a tulajdonos senkitől sem bérel, hanem bérbeadja a lakását (-ait) a bérlőnek (nem albérlőnek). A két kizárt fogalom a kommunizmusban keletkezet (a társbérlettel, s tárbérlővel) együtt, s ezeket a Szovjetunióból importáltuk... 30 éve lejártak e fogalmak.
- Lakhatási válság Magyarországon
Ez sincs. Magyarországon az emberek 95%-a saját lakásban lakik ez sokkal magasabb a legtöbb nyugati államnál, az USA-t is beleértve. A többiek bérelnek.
Hogy ez miért van így: röviden, az állam a komunizmusban elvette rengeteg ember magántulajdonát (lakását, házát), ebből lettek a tanácsi bérlakások.
Majd a rendszerváltás után a piaci ár töredékéért, részletre (10-15%)-ért eladta a bérlőknek (más tulajdponát), az eredeti tulajdonos kártalanítása nélkül...
(Képzelje ezt el mindenki ma, ha a lakását elvenné az állam, s azt mondaná neki, jó, mostantól fizethetsz alacsony lakbért a saját lakásodért. Lenne némi felháborodás...
vagy másnak adná a lakását. Pl. Gyurcsány Ferenc (lopott) villájába beköltöztetnének pár hajléktalant vagy fiatal házaspárt...:)
A képet árnyalja, hogy volt azért sok szövetkezeti, meg önerőből épült lakás - társasház, ház, ezekre nem vonatkoznak az elmondottak.
- Ma igen nagy és sokféle támogatással vehet, építhet valaki lakást, SAJÁTOT ha vállal gyereket, gyerekekeket - önerős, vissza és vissza nem térítendő támogatással. Ha szorgalmas vagy, dolgozol neked is lehet. Ezért sincs lakhatási válság.
Nyugaton ez nem így van.
Tehát NINCSEN lakhatási válság.
Bérlakás van bőven, piaci árakon (bérleti díjon), mely a nyugati árak töredéke (igaz a fizetések is kisebbek) - de van BŐVEN.
- A lakások relatíve olcsók (ezért csapnak rá le a külföldi vevők).
- A lakás árak nem mesterségesen magasak (ez is marhaság), ez a piaci helyzet - ezek PIACI árak
- Mivel a lakótelkek száma korlátozott, a belváros akkora Bp-en (meg minden frekventált helyen Pesten és vidéken), amekkora, ott túlkereslet van, magasabbak az árak, sok a pénzes vevő, erős a kereslet - ez felemeli az árakat
- Panelprolik -
Ma már nincsen munkásosztály... Másrészt proli nem attól valaki, hogy hol lakik, hanem attól, hogy hogyan viselkedik, mennyire ad magára, tudására, intelligenciájára, tájékozottságára, műveltségére, modorára, viselkedésére, külsejére stb.
- Van panelben élő professzor, dr. és alkalmazott ismerősöm is, sok, nem úgy viselkednek, mintha prolik (lumpen prolik) lennének... Ez egy média kreálmány.
S vannak egyetemet végzett gazdag emberek - fiatalok is - akik ócskábban viselkednek, mint egy lumpenproli
(Egy kicsit javítottam, csiszoltam rajta, mert ez egy fontos téma, tele tévhitekkel, manipulációval - informálódj minél több forrásból, s gondolkozz önállóan, s ne higgy el mindent...)
kewcheg 2021.12.20. 17:30:07
Buchhalter 2021.12.20. 17:41:09
Buchhalter 2021.12.20. 17:45:20
bontottcsirke 2021.12.20. 19:22:46
bontottcsirke 2021.12.20. 19:23:48
kewcheg 2021.12.20. 19:46:57
Kovacs Nocraft Jozsefne 2021.12.20. 19:58:23
"az átlag magyar beteges hozzáállását a minden áron saját lakást elméletéhez."
Annyira ez nem beteges, inkább kényszerű vagy logikus. Mert lehet dönteni, hogy lakbérre vagy törlesztésre ad ki az ember havi 100+ ezer forintot. S akkor már inkább törlesztésre.
Ha az illető jó hitelt vett fel, akkor a törlesztő nem változik, és x év után visszafizette a hitelt. Ha a lakbért választja, az évente emelkedik, és nyugdíjasként is fizetnie kell, már ha van miből.
apro_marosan_petergabor 2021.12.20. 20:10:42
- Nos a 90% is "kissé" más mint a német, francia, svéd (jóléti állam) 50-70%-a...
(élvonalban vagyunk Európában, mögöttünk több, vagy 24 ország...)
- A bank jelzálogot jegyez be a tulajdonra, a hitel m é r t é k e szerint 40 millás lakáson pl. 10 milla 25%, ha megakad a fizetés indulnak a tárgyalások, nincsen einstand...
( s jelzáloggal is eladhatod a lakást, te vagy a tulajdonos...:), nem a bank rendelkezik.
- Nagyon kis arányban kényszerülnek eladásra a nemfizetők. A tullapon pedig a tulajdonos szerepel, a széljegyen van a bank, mecsoda különbség...
- Segíthetek még valamit?
Örömhernyó 2021.12.21. 02:35:52
Örömhernyó 2021.12.21. 03:13:34
Én is laktam itt olyan lakásban, amit előttem helyi, ázsiai emberek béreltek évekig. Olyan mocskot, pusztítást hagytak maguk után, hogy hetekbe telt a bérbeadónak helyrehozni azt. Mondjuk úgy, hogy cigány szinten lelakták a lakast. A bérbeadó nagyon meg volt velem elégedve, hogy én külföldiként mennyire normálisan kommunikálok probléma, meghibásodás esetén, rendet tartok. Sőt, védem az ingatlant a közelben lakó antiszociális ázsiai csőcselék (mert itt is van lumpen) károkozásától.
Ugyanis a magyar szemmel halkszavú, konfliktuskerülő kelet-ázsiaiak előszeretettel cigiznek ott, ahol ki van téve a tiltótábla (a bírság 60ezer forintig terjed, de ott pont nincs kamera) előszeretettel szemetelnek ott, ahol nem látnak kamerát. Például dobája a járvány alatt munkanélkülivé vált antiszociális pasas a húscafatokat a nyári melegben a környékbeli házal tetejére, mert ő macskát etet... De csak ott meri, ahol nincs kamera! Én meg felszereltem egy rejtett kamerát, pár nap után irány a rendőrség. Itt ritka, hogy valaki ennyire érvényesíti az érdekeit és utánamegy az antiszoc elemeknek civilként, itt inkább a "ne szólj szám, nem fáj szerszám" filozófia érvényesül Boncz Géza után szabadon. Szóval itt is van sunyi geci, de azok jellemzően nem kapnak állami bérlakást, mert ott komoly, közjegyző előtt kötött szerződés van, felelősség. Itt a lumpen általában olyan, akinek van saját ingatlana, de nem mert megdolgozott érte, hanem mert a családjának van generációk óta és neki nem kellett ezért dolgoznia. Vagy bérel magánúton, mert ő ilyen életmóddal nem kaphatna állami bérlakást.
Itt, ahol élek a horribilis ingatlanárak miatt az igazságügyi minisztériumnak van egy 60 éve épült telepe, ahol a dolgozók laknak a családjukkal, mert nincs lakás a közelben. A telep elég szarul néz ki már mai szemmel, de nem lehet máshogy állami szerveket működtetni, mert nincs lakás, ha lenney azt se tudná sok tisztviselő megfizetni.
Az, hogy vannak lumpenek, nem lehrt indok, hogy egészségügyis, tanár, közszolga, normális munkavállaló ne kaphasson bérlakást. Mert az ugye megvan, hogy az állami alkalmazottak, közszféra dolgozói igenis kapnak sok esetben szolgálati lakást vagy munkásszállót még ma is. Rendőrök, katonák, egészségügyisek (nővérszálló volt a neve ennek régen), kormányzati dolgozók. A rendszerváltás utáni visszaesést követően ma már egyre több a munkásszállójellegű elhelyezés. Egy világvárosban, ahol van egy nagyon drága üzleti negyed, azt körülveszi egy megfizethetetlen lakóövezet, nem lehet úgy működtetni intézményeket, cégeket, hogy nincsenek bérlakások. Magyarországon Budapest az egyetlen ilyen nagy kiterjedésű
Vidéki származású rendőr ismerősöm pár éve Budapesten a rendőrség által fizetett munkásszállón lakott, pedig nem talpas járőr, hanem tiszt volt.
Csak hát munkásszállón nincs olyan, hogy családdal élsz.
Egyetemi oktatók is kaphatnak szállást az egyetemtől, ahova jártam.
Az a baj, hogy Magyarországon mindenki a cigányokra asszociál a bérlakások kapcsán. Igen, volt ilyen, az én szülővárosomban a tanácsi bérlakásokban laktak a cigány, tanyáról beköltöztetett szarmagyar, lumpenproli elemek. Egyszerűen a 21. században nem ezeknek kell kiadni az állami bérlakásokat. De nem is helyi politikusok családtagjainak.
Külföldön is jártam egyetemre, ott is a diákszállón volt az alagsorban pár folyosó, ahol kutató, orvos, mérnök, újságíró, óvónő, lelkész is lakott. Ez is pont olyan, mint a bérlakás.
eßemfaßom meg áll 2021.12.21. 07:13:03
Te tényleg nem léptél még ki a BP városhatár táblán túl.
eßemfaßom meg áll 2021.12.21. 08:52:12
Az a baj, hogy te olyanról beszélsz amit nem próbáltál soha és valszeg próbálod meggyőzni magad, hogy a te helyzeted a lehető legjobb ott a kelkáposztaszagú folyosón a lakásod felé baktatva. Én meg éltem kistéglalakásban nagyobbtéglalakásban kisebb panelben nagyobb panelben és családiházban. Mindezt ugyanabban a nagyvárosban (megyeszékhely, megyei jógú város) kb ugyananolyan távolságra a nagyvárosi jóságoktól. A jó gimik mellett eleve nincs panel, a panellakó is pont annyit buszozik mint a családiházas, a jó áltiskolák mellett is több a családiház mint a kaptár, a kaptársas iskolák a gyengék bár tény, hogy 5percre vannak gyalog a kaptártól. Egyetem-főiskola esetén meg kb utolsó szempont, hogy az ország melyik pontján van.
eßemfaßom meg áll 2021.12.21. 08:58:47
"Csak a kommenetket jöttem olvasni.
Egyikőtök közelében nem laknék.
Ez a röfögés annyira, de annyira prolis.
Mondjuk vicces IS! MÉÉÉG!"
Végre egy intellektuális komment a sok proli röfögés között. Egyből megemelkedett a színvonal.
eßemfaßom meg áll 2021.12.21. 09:04:27
Örömhernyó 2021.12.21. 12:47:37
Nancsibacsi 2021.12.21. 13:35:38
Nancsibacsi 2021.12.21. 13:36:19
Először oldják meg hogy ki tudják fűteni a jelenlegieket, a nagyon okos németek :-D
Nancsibacsi 2021.12.21. 13:37:21
Nancsibacsi 2021.12.21. 13:47:21
A banké egy pillanatig se lesz, sose fog a bank neve rákerülni a tulajdoni lapra. Amiről beszélsz az a lízing, de Magyarországon lakást nem nagyon szoktak lízingelni - inkább autóknál divat ez.
bontottcsirke 2021.12.21. 13:51:19
Nancsibacsi 2021.12.21. 13:51:35
A. Miért kellene itt bérlakás programot csinálni? Miért lenne ez jó MINDENKINEK - nem csak annak a marginális haszonélvező kisebbségnek, aki jót röhögne, hogy a hasát sütteti a nappal, és mégis milyen fasza lakása van.
B. Miért pont itt kellene csinálni, ahol legalább az ország 15%-a olyan, hogy tök egyértelműen nem akar dolgozni, viszont jól szeretne élni? Ha szétnézek a magyarok között is, akkor valóban: van ez 30-40% is. Pont itt?
Egyszerűen ebben én SEMMI, az ég világon SEMMI logikát nem látok, semmi érvet, hogy miért kellene itt bérlakásokat építeni. Azt vegyük már észre, hogy ez pénzbe kerülne - kibaszott sok pénzbe. A pénz nem semmiből van. Ha mondjuk emelnének 5%-ot az ÁFAn, vagy 15%-ot a jövedelem adón - akkor is épüljön? Én úgy gondolom hogy az adóbevétek elköltésének kb a legrosszabb módja a bérlakás építés.
Nancsibacsi 2021.12.21. 13:52:29
Arról beszéltél hogy autóval 5 perc. De amúgy kérek továbbra is egy konkrét ingatlant, ami ilyen szerinted, és eladó - nyugodtan linkeld be a hirdetését.
Nancsibacsi 2021.12.21. 13:55:45
Hát pl. Egerben a Neumann az konkrétan egy panel dzsungel közepén van, és évről-évre top100-as középiskola. De amúgy eleve azt írtam, hogy 15 perc villamossal.
Örömhernyó 2021.12.21. 16:39:08
A bérlakás nem évente párszor, félkihasználtsággal se üzemelő ingatlan, mint egy stadion. Márpedig stadionokra van pénz. A lakók fizetnek érte.
A stadion kinek jó? Pár tízezer embernek? Az autópálya miért jó mindenkinek? Én nem vezetek rajta. Vasút? Aki nem mellette lakik, annak nem hasznos. A nagycsaládos szülőgépeknek támogatása a szememben kidobott pénz, nekem semmi hasznom abból, hogy öntik a közpénzt a sokgyerekesekre.
Egy bizonyos városszerkezeti átalakulás felett a dolgozók kiszorulnak a munkahelyeik közeléből. Ez már Budapesten is jellemző. Ilyenkor kellenek bérlakások.
Neked az a mániád, hogy a dolgozni nem akaró emberek fognak ott lakni, ami hülyeség, hisz munkahelyhez, lakbérfizetéshez kell kötni a használatot. Ennyikeh!
Autópálya híd, stadion minden faluba, Kossuth tér felújítása és más látványberuházások miatt se kellett emelni adókat. A bérlakás ráadásul lakbérrel üzemel, nem egy feneketlen kútba öntik a pénzt.
eßemfaßom meg áll 2021.12.21. 17:06:24
eßemfaßom meg áll 2021.12.21. 17:24:29
Nem fogok neked eladó ingatlant keresni, de a mi házunkat épp most (szó szerint most) vette meg egy fiatal kisgyermekes pár itt a fujjvidéken. Pestről panelből jönnek. A fenti számok ez alapján a ház alapján születtek. Pluszba még gyalog 5 percre van ovi. teszkóhiper kocsival 3p bringával 7p gyalog 12p. Az udvaron van pár fa, kis medence, épített hinta/mászóka. És a környék nem c kategóriás, mielőtt még elképzelsz egy putrisort.
eßemfaßom meg áll 2021.12.21. 17:28:01
eßemfaßom meg áll 2021.12.21. 17:34:08
Nancsibacsi 2021.12.21. 18:22:10
Én pl. egy rossz szót nem szóltam azért hogy a SZORGOS fiataloknak megkönnyítették a lakáshoz indulást, az oktatás finanszírozását, hogy már csak azért, hogy megígéri hogy lesznek gyerekei és egy rakás pénzhez tud jutni egy házaspár. Mert valljuk be: ha közmunkás, segédmunkás, akkor nem igazán fog tudni profitálni az állam nagycsaládos támogatásából NAGYON HELYESEN. Nem azoknak kell szaporodniuk, akinek megszületni is kár volt.
A családi támogatásokra úgy jut pénz, hogy azt az adót is be kell valakinek fizetnie, hogy szét tudják osztani - és én ebből egy fillért nem láttam, csak fizettem bele adót. Mégsincs ezzel bajom, mert ennek van TÁRSADALMI hasznossága. Annak hogy a csöveseket, cigókat, a lustákat kiváló lakhatási körülményekhez juttatjuk fillérekért - annak meg nincs. Ezért vártam volna tőled valami érvet, hogy vajon mit fog az HOZNI az állam konyhájára, hogy azokat a kicsi haszonértékű egyedeket, akik szociális bérlakásba költöznének életet tengődni szponzoráljuk. Többet fognak keresni? Több adót fizetnek be? Hirtelen agysebészekké válnak, vagy IT startupot indítanak? Meséljél.
Az mocskos populizmus, hogy Németországban pl. ezt csinálják, és ezzel szavazatot akarnak vásárolni a leszakadó, haszontalan népség között.
Nancsibacsi 2021.12.21. 18:23:11
Mert nem tudsz. Mert amit én felsoroltam infrastruktúrából abból a felét tudod felsorolni - azért nem tudsz.
Kovacs Nocraft Jozsefne 2021.12.21. 19:23:08
" Eleve dolgozó embereknek kell adni a bérlakást, nem pedig dolgozni nem akaróknak. És meg van oldva a problémád, ami persze álprobléma."
Sajnos nem álprobléma, hanem nagyon is valós. Szerinted mi történne, ha komoly állami bérlakásépítés kezdődne, és azokat a dolgozó családoknak adná ki az állam? Elárulom: a mindenféle jogvédő szervezetek másnap már Brüsszelben sírnának, hogy a rasszista Fidesz diszkriminálja a rossz lakáskörülmények között élő cigány és nem cigány lakosságot. Mert aki dolgozik, az fizesse csak meg a piaci lakbéreket, és az állami bérlakásokba költöztessék be azokat, akiknek nincs munkájuk, ezért nem tudják a piaci lakbéreket megfizetni.
nincs1agy 2021.12.21. 19:27:46
Ennek történelmi okai is vannak. Ott már a háború után komoly bérlakásépítési program indult, míg mi ugye a vas és acél országát építettük, aztán csak az '50-es évek végén kezdtünk hasonlóba, és a "fejlett szocializmus" közel sem épített annyi bérlakást, mint a "hanyatló" nyugat.
Például Bécs városa jelenleg is évi 500 millió eurót költ arra, hogy megfizethető árú jó minőségű bérlakást biztosítson polgárainak. Büszkék arra, hogy a lakhelye városon belüli elhelyezkedése alapján nem lehet következtetni a bérlő jövedelmi helyzetére.
apro_marosan_petergabor 2021.12.22. 00:23:32
Ember, ennyire nem érted?
Nincsen "főbérlő". Amikor tanácsi lakások voltak, a lakásokban bérlők éltek (akik az államtól béreltek). Ezek bérbeadták a lakás egy-két szobáját az "albérlőnek", mert ők voltak a "főbérlők".
Ma, vagy 30 éve a tulajdonosa (aki nem bérel senkitől) adja ki a saját lakását a bérlőnek. Így megszünt a "főbérlő" fogalma, s vele együtt az "albérlőjé" is, illetve az "albérleté" is (a bérleti szerződésben kizárják, hogy a bérlő a bérlakást bérbe adhassa).
S persze a "társbérlőjé" is.
apro_marosan_petergabor 2022.01.02. 11:44:57
- Főbérlő: Ilyen nincsen. Tulajdonos(lakás) van, a tulajdonos senkitől sem bérel, hanem bérbeadja a lakását (-ait) a bérlőnek (nem albérlőnek). A két kizárt fogalom a kommunizmusban keletkezet (a társbérlettel, s tárbérlővel) együtt, s ezeket a Szovjetunióból importáltuk... 30 éve lejártak e fogalmak.
- Lakhatási válság Magyarországon
Ez sincs. Magyarországon az emberek 95%-a saját lakásban lakik ez sokkal magasabb a legtöbb nyugati államnál, az USA-t is beleértve. A többiek bérelnek.
Hogy ez miért van így: röviden, az állam a komunizmusban elvette rengeteg ember magántulajdonát (lakását, házát), ebből lettek a tanácsi bérlakások.
Majd a rendszerváltás után a piaci ár töredékéért, részletre (10-15%)-ért eladta a bérlőknek (más tulajdponát), az eredeti tulajdonos kártalanítása nélkül...
(Képzelje ezt el mindenki ma, ha a lakását elvenné az állam, s azt mondaná neki, jó, mostantól fizethetsz alacsony lakbért a saját lakásodért. Lenne némi felháborodás...
vagy másnak adná a lakását. Pl. Gyurcsány Ferenc (lopott) villájába beköltöztetnének pár hajléktalant vagy fiatal házaspárt...:)
A képet árnyalja, hogy volt azért sok szövetkezeti, meg önerőből épült lakás - társasház, ház, ezekre nem vonatkoznak az elmondottak.
- Ma igen nagy és sokféle támogatással vehet, építhet valaki lakást, SAJÁTOT ha vállal gyereket, gyerekekeket - önerős, vissza és vissza nem térítendő támogatással. Ha szorgalmas vagy, dolgozol neked is lehet. Ezért sincs lakhatási válság.
Nyugaton ez nem így van.
Tehát NINCSEN lakhatási válság.
Bérlakás van bőven, piaci árakon (bérleti díjon), mely a nyugati árak töredéke (igaz a fizetések is kisebbek) - de van BŐVEN.
- A lakások relatíve olcsók (ezért csapnak rá le a külföldi vevők).
- A lakás árak nem mesterségesen magasak (ez is marhaság), ez a piaci helyzet - ezek PIACI árak
- Mivel a lakótelkek száma korlátozott, a belváros akkora Bp-en (meg minden frekventált helyen Pesten és vidéken), amekkora, ott túlkereslet van, magasabbak az árak, sok a pénzes vevő, erős a kereslet - ez felemeli az árakat
Itt még hozzáteszem, a média hype is emeli az árakat, ez az ingatlapiaci hiénáknak jó,
így eszük ágában sincsen tiltakozni ellene...
- Panelprolik -
Ma már nincsen munkásosztály... Másrészt proli nem attól valaki, hogy hol lakik, hanem attól, hogy hogyan viselkedik, mennyire ad magára, tudására, intelligenciájára, tájékozottságára, műveltségére, modorára, viselkedésére, külsejére stb.
- Van panelben élő professzor, dr. és alkalmazott ismerősöm is, sok, nem úgy viselkednek, mintha prolik (lumpen prolik) lennének... Ez egy média kreálmány.
S vannak egyetemet végzett gazdag emberek - fiatalok is - akik ócskábban viselkednek, mint egy lumpenproli
(Egy kicsit javítottam, csiszoltam rajta, mert ez egy fontos téma, tele tévhitekkel, manipulációval - informálódj minél több forrásból, s gondolkozz önállóan, s ne higgy el mindent, ami a médiából folyik...)
Cpt. Flint 2022.01.07. 14:21:16
Ráadásul alapítványi, szóval fizetős.
Ha már Eger, akkor elsődlegesen Szilágyi, emellett Gárdonyi v. Pásztorvölgyi esetleg. Egyik se a panelrengetegben van.
Cpt. Flint 2022.01.07. 14:22:26
Csak szólok, hogy Eger is megyeszékhely és megyei jogú város. De nem nagy, az igaz.
Az utolsó 100 komment: